Kapcsolat: kkvzona@kkvzona.hu, +36 30 475 6782

Edukálni kell mindig, mindenhol

Azt vallom, hogy mindennek megvan a maga ideje, ha siettetünk bizonyos dolgokat, jól is elsülhetnek, de gyakoribb, hogy olyan csapdákba, kényszerhelyzetekbe szalad bele az ember, amit felkészültebben elkerülhetett volna. - interjú Schweiczer Tímea Ainával.
Mi volt a foglalkozásod azelőtt, hogy vállalkozni kezdtél? Mit szerettél és mit nem szerettél benne?

Sch.T.A. : Két évtizede foglalkozom kommunikációval, így mondhatni mindig is ezzel foglalkoztam. A 2002-es parlamenti választások idején politikai PR feladatokat láttam el, később tematikus online magazinoknál voltam munkatárs, majd 13 éven át Magyarország egyik legnagyobb lapkiadójának, országos terjesztésű print és online női magazin szerkesztőségében dolgoztam főként életmód és egészség vonalon, de rendszeresen írtam riportokat és interjúkat is. 19 év alatt a szamárlétra összes fokát bejártam, voltam újságíró, szerkesztő, vezető szerkesztő és főszerkesztő is. Ezeken a területeken nemcsak az újságírói, de marketing szövegírói vénámra is gyakran szükség volt, hiszen a hirdetők „szerkesztőségi cikkeit” alias nativ hirdetéseit gyakran nem szövegíróval készíttették el, hanem valóban a szerkesztőségtől várták. Mindemellett, az évek során egyéni ügyfelek kommunikációjával is foglalkoztam. Alapvetően minden feladatomat szerettem, hiszen mind a szakmai fejlődésemet szolgálta. Az egyetlen, ami a „nem szerettem” halmazba tartozik talán az, hogy ekkor nem mindig én választottam meg a témáimat. De ez is jó volt arra, hogy megtanuljam a maximumot kihozni magamból még akkor is, ha épp nem volt a szívem csücske az, amiről írnom kellett.

Miért döntöttél a vállalkozóvá válás mellett? Milyen előnyöket reméltél és milyen nehézségekre készültél?

Sch.T.A. : Mivel sokakhoz hasonlóan a főállásom mellett kezdtem bele az egyéni vállalkozásomba – és már korábban is volt vállalkozásom -, igazából a vállalkozói lét előnyeit és hátrányai egyaránt ismertem már. Egy idő után azonban úgy éreztem, nem tudok tovább fejlődni szakmailag egy kötött munkahelyen. Magának a váltásnak az oka egészen prózai volt. Egyre több megbízó szeretett volna velem dolgozni, így válaszút elé érkeztem és döntöttem, eljött az ideje a váltásnak.

Milyen meglepetések értek a karrierváltás után? Mi az, amire nem tudtál felkészülni, vagy ami eszedbe sem jutott?

Sch.T.A. : Amikor főállásom is volt és a vállalkozásom is építettem, nem sok szabadidőm volt. Ugyan nem voltak illúzióim a vállalkozói lét szabadságával kapcsolatban, de mondhatni kicsit meglepett, hogy még jobban meg kell tanulnom gazdálkodnom az időmmel. De röpke három hónap alatt ezt is megoldottam. Valószínűnek tartom, hogy a nők az időzsonglőrködés titokzatos tudományával születnek. 😉

Melyik a munkád számodra legkedvesebb része?

Sch.T.A.: Egyformán a szívemhez nőtt minden terület, hiszen mindegyikkel adhatok valamit, nemcsak a megbízóimnak, de az ő ügyfeleiknek, az olvasóknak is. A hitvallásom az, hogy edukálni kell mindig, mindenhol, legyen szó blogról, nativ hirdetésről, landing oldalról, weboldal szövegről vagy éppen sajtóközleményről. A sablonos szövegek ideje már rég lejárt, az emberek információra éhesek, olyan információkra, amelyeket fel tudnak használni, mert az épülésüket szolgálják. A klasszikus PR során pedig vállalkozásokat és vállalkozókat segítek nemcsak abban, hogy „bekerüljenek a sajtóba” – hiszen ez a PR-nak csak egy kis része -, de abban is, hogy miként kommunikáljanak az ügyfelekkel, hogyan alakítsanak ki magukról megfelelő képet, illetve miként kezeljenek alkalmasint egy-egy krízishelyzetet.

Rendszeresen végzek pro bono munkát is, 2018-ban egy ilyen projekt kapcsán nekem ítélték a Lions Clubok Magyarországi Szövetségének Wanatka Gabriella Díját a médiában – a rászorulók érdekében – végzett jószolgálati tevékenységemért. Számomra ezek a feladatok ugyanolyan fontosak, mint a megbízásaim, hiszen csak úgy vihetjük előre a világot, ha segítünk azoknak, akiknek szüksége van a támogatásra.

Melyik területen vannak nehézségeid, nemszeretem részek?

Sch.T.A. : Mivel több területen is dolgozom párhuzamosan, az adminisztráció néha felgyűlik, ilyenkor rászánok egy estét és rendezem a sorokat. Nem mondanám, hogy nem szeretem ezeket a feladatokat, sőt, bevallom, néha még pihentető is számomra, hiszen másfajta gondolkodást igényel.

 

Mit a legnehezebb számodra jól kezelni a vállalkozói munkavégzésben?

Sch.T.A. : Még az elején merült fel az a probléma, hogy túl sok munkát vállaltam el. Mivel a megbízóim 98%-ban hosszú távú együttműködésben gondolkodnak– a maradék 2% is rendszeresen, 2-3 havonta visszatérő -, ez egy idő után behatárolta a kapacitásomat. Mivel PR-ral, szövegírással és tanácsadással is foglalkozom, ezen kívül mentorálok és pro bono munkát is végzek, ahhoz, hogy minden feladatomat tökéletesen láthassam el, limitálnom kellett az ügyfeleim számát. A „beeső” munkára mindig fenntartok 1-2 cégnyi kapacitást, de azon felül nem vállalok el megbízást. A mennyiség helyett fontosabbnak tartom a kiemelkedő minőséget.

 

Hogyan oldod meg a határidőre történő munkavégzést a gyermekeid (ha van/nak) betegsége vagy egyéb vis major esetén?

Sch.T.A. : Ha határidőt mondok egy munkára, az azt jelenti, hogy akkorra el is készül. Mivel az elmúlt két évtizedben mindig határidőre kellett dolgoznom, ez nem jelent problémát. Ha mégis komoly gond merül fel, akkor átcsoportosítom az időt és az energiát, legrosszabb esetben egy nap haladékot kérek a megbízótól, de ekkor természetesen késedelmi díjat vonok le a munkadíjamból. Ezt a kitételt a szerződéseimbe is mindig belefoglalom.

 

Hogyan szerezted az első ügyfeledet? Meglátásod szerint mik a klientúra kiépítésének buktatói?

Sch.T.A. : Az első ügyfelem, vagyis inkább ügyfeleim úgyszólván adták magukat, hiszen az újságírói munkám során sok vállalkozó hírességgel készítettem interjút, illetve több vállalkozás szerkesztőségi cikkét is én írtam. Mivel azonnal megtaláltuk a közös hangot és megfelelő módon tolmácsoltam az „üzenetüket”, nem volt számukra kérdéses, hogy kivel írassanak további anyagokat a weboldalukra, vagy épp más magazinok számára. A többi megbízó pedig jött sorban, ki magától, ki ajánlás útján keresett meg, nem kellett sosem kilincselnem a munkáért.

A klientúra kiépítésének buktatói az én meglátásom szerint: a megbízhatatlanság, a szakmaiatlanság, valamint az etika, az udvariatlanság, a kedvesség hiánya. Ez utóbbi hármat gyakran alulértékelik, de én azt vallom, hogy a kommunikáció alapkövei és igen fontosak a mindennapok során.

 

Ha a már meglévő tudásod birtokában kezdenéd újra, mit csinálnál másként?

Sch.T.A. : A mostani tudásom abból fakad, amit megéltem, amit az évek során tanultam, ezért úgy gondolom, hogy nem csinálnék semmit másként. Azt vallom, hogy mindennek megvan a maga ideje, ha siettetünk bizonyos dolgokat, jól is elsülhetnek, de gyakoribb, hogy olyan csapdákba, kényszerhelyzetekbe szalad bele az ember, amit felkészültebben elkerülhetett volna.

 

Figyeled-e a konkurenciát és hogyan befolyásolnak téged a pályatársak?

Sch.T.A. : Alapvetően könnyű helyzetben vagyok, mivel nem „csak egy” vagyok a szövegírók, a tanácsadók vagy épp a PR-osok közül, hiszen egyszerre több területen dolgozom, illetve egy nyomtatott és online életmódmagazin vezető szerkesztőjeként is dolgozom, valamint egy ügynökséget is segítek munkámmal. Természetesen vannak olyan pályatársak egy-egy területen, akiknek a munkáját nagyra értékelem, de nem konkurenciának tekintem őket, hanem olyan szakembereknek, akikkel kiegészítjük egymást. Azt vallom, hogy ez a piac elég nagy ahhoz, hogy elférjünk és megmutassuk, melyikünk miben a legjobb, hiszen nem vagyunk egyformák és nem felel meg minden megbízónak ugyanaz az ember. Éppen ezért – klasszikus értelemben véve – nem figyelem a versenytársakat és így nem is befolyásolnak. Viszont több szövegíróval napi kapcsolatban vagyok, segítünk egymásnak, sőt, az sem ritka, hogy egy-egy leendő ügyfélnek inkább őket ajánlom, ha nincs szabad kapacitásom – hiszen felettébb etikátlannak tartom, hogy ugyanabban a szegmensben több megbízást vállaljak el – vagy éppen tudom, hogy közöttük van, aki jobban megfelelne az igényeinek.

Scheiczer Tímea Aina- Szórakosgatás

Hirdetés